shinycarparts.nl
Startpagina
Grotere Projecten
  • Hebmüller
  • Opel Corsa A
shinycarparts.nl
Startpagina
Grotere Projecten
  • Hebmüller
  • Opel Corsa A
Meer
  • Startpagina
  • Grotere Projecten
    • Hebmüller
    • Opel Corsa A
  • Aanmelden
  • Account maken

  • Mijn account
  • Aangemeld als:

  • filler@godaddy.com


  • Mijn account
  • Afmelden

Aangemeld als:

filler@godaddy.com

  • Startpagina
  • Grotere Projecten
    • Hebmüller
    • Opel Corsa A

Account

  • Mijn account
  • Afmelden

  • Aanmelden
  • Mijn account

Van Corsa tot kanon

Michel Lebbink

Voordat Michel bij mij kwam stond hij al in de schijnwerpers van Autoweek (17, 2024) met zijn A Corsa.  Michel Lebbink is door zijn vader Bennie besmet met het Opel virus. ZIjn vader werkte geruime tijd bij een Opel Dealer en heeft samen met Michel menig uurtje aan deze Corsa gesleuteld.. Ik vind het erg leuk dat we hier Michels verhaal mogen vertellen. Hij leverde me een prachtige klus aan! 




De eerste restauratie

In 2014 bouwde een vorige eigenaar de Corsa al om van een 1.4i 8V naar een  2.0 16V C20XE. De eerste gedeeltelijke restauratie is bij een ander bedrijf gebeurd in April/Mei 2021. De Corsa kreeg nieuwe voorschermen, deuren, achter schermen, een origineel GSi spoiler op de achterklep en uiteindelijk ook een nieuw front. Ook koos Michel toen om de Corsa een nieuw, moderner en opvallender kleurtje te geven; Grasshopper Green (Opel Corsa D OPC Nurburgring). De velgen werden uiteraard ook vernieuwd voor nieuwe OZ Racing 15” Superturismo WRC.Achteraf bleek dat de restauratie niet helemaal ‘’professioneel’’ gedaan is zoals gezegd werd dat er gedaan zou worden, dit werd pas bij de volgende restauratie/opbouw duidelijk.

Ombouw naar 2.0 Turbo Z20LET Motor

In februari 2023 was de motorruimte van Opel Corsa A van Michel aan de beurt. Bij de eerste restauratie was die achterwege gelaten, nu was het mogelijk om de motorruimte roestvrij te maken en er een nieuwe motor in de lepelen, een  ombouw naar 2.0 Turbo Z20LET Motor. Michel heeft hier veel samen met zijn vader gedaan. HIermee onderging de Opel Corsa A een metamorfose naar Kanon !!! 

Crash Zandvoort

Op 25 November 2023 tijdens een regenachtige ‘’Vrij Rijden’’ Circuit sessie ging het mis op het Circuit van Zandvoort. Een andere auto in de sessie had olie gelekt, en door een hevigere regenval werd het erg glad op de baan. Bij het uitkomen van de ‘’Hugenholtz’’ bocht en het overgaan van Hunzerug lag er een enorme plas water met een oliefilm. Michel verloor de achterkant van de Corsa en begon met de neus naar links te glijden. Net voor de vangrail is een klein strookje gras, hier heeft hij het stuur volledig naar rechts omgegooid en vol gas gegeven. Hierdoor kon Michel de schade enigszins kunne beperken in vergelijking met een frontale klap. Met de linker voorkant van de Corsa heeft Michel  de vangrail geraakt/geschampt. Door het

dunne plaatwerk was het front linksvoor flink beschadigd, de bumper kapot en de radiator aan deonderkant bij een bevestigingspunt open gescheurd. De Corsa werd de baan afgesleept en hij moest op de trailer terug naar huis.

Voor een tweede keer opnieuw opbouwen

Omdat er al zoveel tijd, werk en geld in de Corsa zat, wilde Michel hem zeker een 2de keer opnieuw opbouwen. Via via kwam Michel in contact gekomen met mij. Omdat Michel de Corsa ook direct een nieuwe look wilde geven met bredere wielen en wielkasten (widebody) was hij op zoek naar een plaatwerker met een hart voor auto’s en liefde voor oldtimers.  Daarmee bleek hij bij mij direct aan het juiste adres te zijn. 

Na de foto’s van de schade gezien te hebben en enkele voorbeelden van wat Michel wilde, zag ik de klus wel zitten. Michel wilde een kunststof body, dat heb ik hem afgeraden vanwege het vermogen van de auto. Alles moet van metaal. 

Demontage en opbouw deden Michel en zijn vader zelf, ik deed al het metaal werk. Via het Corsa A Forum, een gloednieuw origineel GM zijscherm (‘’New old stock’’). Om de GSi voorbumper te repareren, omdat deze extreem zeldzaam zijn, vroeg ik Michel om een standaard Corsa A voorbumper waar delen uitgezaagd konden worden die vervolgens in de GSi bumper gelast konden worden te vinden. Deze bumpers hebben bovenin een identieke vorm waardoor dit hiervoor perfect gebruikt kon worden. Een compleet front was iets lastiger te vinden. Het bedrijf MM Opelparts in Dronten had nog één volledig gloednieuw origineel GM front liggen, origineel voor een Diesel Corsa A. De originele fronten zijn een stuk steviger dan het imitatie materiaal wat nu op de Corsa gemonteerd was. Om het front nog steviger te maken en de carrosserie te versterken bestelden we ook een inlasdelen set (Reproductie) die Opel vroeger gebruikte op de Corsa A in de Rally sport.

Roest verwijderen

Het volgende wat zou gaan gebeuren aan de Corsa is het verwijderen van de verroeste delen in de motorruimte en de zelf gelastte delen die Michel en zijn vader  in 2023 zelf hebben geïmproviseerd. Bij het kaalmaken van de motorruimte en het wegzagen van het ingedeukte en vervormde front, kwamen verschillende extra delen tevoorschijn waar de roest al aardig had huis gehouden. Verschillende plekken waren al doorgerot en hadden de nodige aandacht nodig. Zo was de complete accu bak door gerot, aan beide kanten bij de veerschotels het plaatwerk doorgerot en/of verroest en achter de zijschermen de balken ook al op het randje van doorgerot/verroest en hadden de wielkasten ook aandacht nodig. Ik heb al ergere gevallen gezien en kan dit prima maken, het was alleen iets meer werk dan initieel gepland. Uiteraard was dat geen probleem voor Michel, zolang alles maar weer hard, stevig en veilig werd.

Nieuw plaatwerk er in

Na het uitslijpen van alle verroeste delen heb ik het nieuwe plaatwerk vakkundig op maat

gemaakt en er ingelast. Omdat de balken toch al open geslapen waren om het roest te verwijderen en van binnen te behandelen, heb ik de balken ook van binnenuit volledig door gelast vooreen extra stevige verbinding. Daarna is het Competition versteviging set er ook ingelast en is de motorruimte verder ook vakkundig door gelast en in de grondlaag of zwarte tectyl gezet.

Benieuwd hoe het verder gaat?

Dit verhaal is nog niet helemaal af. Kom snel weer kijken

Copyright © 2025 shinycarparts.nl - Alle rechten voorbehouden

  • Privacybeleid

Deze website maakt gebruik van cookies.

We gebruiken cookies om websiteverkeer te analyseren en de ervaring op je website te optimaliseren. Als je het gebruik van cookies accepteert, worden je gegevens gecombineerd met de gegevens van alle andere gebruikers.

AfwijzenAccepteren